Algemene vergadering vervroegen of uitstellen: wat zijn de aandachtspunten & risico’s?

Algemene vergadering vervroegen of uitstellen: wat zijn de aandachtspunten & risico’s?
De maanden mei en juni houden vele vennootschappen hun jaarvergadering. Maar in praktijk is dat vaak een papieren vergadering, en het werk van de boekhouder.
In dit praktijkgerichte webinar gaan we dieper in op een aantal specifieke vraagstukken, zoals het vervroegen en uitstellen van de (jaar)vergadering, de “papieren vergadering”, het elektronisch tekenen van de notulen/ jaarverslag/ jaarrekening, die weinig aandacht krijgen in de literatuur. Hierover bestaan ook tal van misvattingen, die wij voor u vakkundig gaan analyseren.
In het tweede deel gaan we dieper in op de aansprakelijkheid van bestuurders én de cijferbeoefenaar bij het niet naleven van de statutaire en/of wettelijke bepalingen met betrekking tot de bijeenroeping van de jaarvergadering. En hoe we die aansprakelijkheid kunnen opvangen.
Inhoud
Volgende onderwerpen/vragen komen (onder meer) aan bod:
- Kan de jaarlijkse algemene vergadering vervroegd worden, dus voor de in de statuten vermelde datum? En zo ja, wat zijn de aandachtspunten?
- Wat zijn de regels met betrekking tot de algemene vergadering bij fusie, splitsing of vereffening?
- Hoe zit het met de jaarvergadering van een vennootschap in vereffening?
- Kan een algemene vergadering voor de vergadering uitgesteld worden, en zo ja door wie en hoe lang?
- Moeten dan alle formaliteiten m.b.t. de oproeping opnieuw vervuld worden?
- Kan het bestuursorgaan autonoom beslissen de jaarvergadering uit te stellen?
- Binnen welke termijn moet de jaarvergadering sowieso gehouden worden?
- In welke omstandigheden kan een gestarte jaarvergadering uitgesteld worden?
- Wat zijn de gevolgen als de jaarvergadering niet binnen de zes maanden na afsluiting van het boekjaar wordt voorgelegd?
- Is het zinvol om bijzondere kwijting te verlenen voor de bestuurders bij het niet naleven van de bijeenroepingsformaliteiten?
- Wat verstaan we onder een “schriftelijke” vergadering?
- Kan een jaarvergadering via Zoom of Teams georganiseerd worden?
- Welke formaliteiten moeten worden vervuld voorafgaand aan de jaarvergadering?
- Kunnen de notulen elektronisch getekend worden, en zo ja wat zijn de voorwaarden?
- Wat zijn de risico’s van het laattijdig goedkeuren/neerleggen van de jaarrekening?
- Is een jaarverslag een verplichting?
- Biedt het uitstel van de jaarvergadering een oplossing om de verhoogde neerleggingskosten te vermijden?
- Is de wijziging van de datum van de algemene vergadering tegenstelbaar aan de fiscus?
- Hoe kan u als cijferbeoefenaar uw aansprakelijkheid terzake beperken?
Dit alles wordt uiteengezet in een uitgebreide, praktijkgerichte syllabus, met aanvullend documentatiebundel.
Attesten
ITAA: 2 uur
Automatische upload ITAA attesten
Het opladen van de attesten naar het ITAA platform zal automatisch gebeuren aan de hand van het ITAA-lidnummer.
Voor ITAA-leden zal het attest daags na het seminarie automatisch naar het ITAA opgeladen worden op voorwaarde dat het ITAA-lidnummer bij registratie is opgegeven.
ITAA-leden kunnen ook na registratie hun lidnummer ingeven door in te loggen, kies voor "profiel wijzigen" en vervolgens geeft u uw lidnummer (zonder puntjes) in.
Prijs
De intekenprijs voor dit webinar bedraagt €195 en €180 voor leden van de Praktijkclub Fiscaliteit en/of de Prakijkclub BTW (excl. BTW).
Extra deelnemers van een zelfde kantoor betalen €140
Onze seminaries zijn betaalbaar via de KMO portefeuille waardoor u een subsidie van 30% kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief btw. Meer informatie hieromtrent vindt u op de website van KMO-portefeuille: www.kmoportefeuille.be
Registratienummer: KMO DV.O215820. Domein: "Financiële geletterdheid".
Facturatie moet steeds gebeuren op naam van de vennootschap waaruit de inschrijving uitgevoerd is. Wijziging van de factuur achteraf naar een andere vennootschap is niet mogelijk.
Wanneer u dit wenst, dient u een nieuwe inschrijving uit te voeren vanuit de gewenste vennootschap.
Annulering van een inschrijving voor een semminarie is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot max 4 werkdagen voor het begin van het seminarie.
Online live webinar
Dit seminarie is een live webinar. Het seminarie gaat enkel live online door op de opgegeven datum en uur.
Alle deelnemers ontvangen daags vooraf via mail een Zoom link. Hiermee kan u op de vastgelegde datum en tijd (= startuur) inloggen en het seminarie live volgen.
Kan u de mail met de link niet meer terugvinden, stuur ons dan een mail ten laatste 1 uur vooraf aan het seminarie. In reply bezorgen wij u nogmaals de link.
Uw voordelen:
- geen verplaatsing
- er is een live interactie met de docent: u kan onmiddellijk vragen stellen via een chat-scherm of mondeling
- de syllabus kan u vooraf reeds downloaden van op onze website
- de attesten kan u achteraf downloaden van op onze website
Achteraf wordt er door het programma een aanwezigheidslijst opgemaakt a.h.v. de loging-gegevens (tijd van inloggen, einde van inloggen) van de deelnemers. Dit is voor de erkenning van uw attest.
De documentatie van elk seminarie is achteraf ook online beschikbaar. Zo kunt u steeds de documentatie van een seminarie of opleiding waarvoor u ingeschreven bent op uw pc raadplegen en hoeft u die documentatie niet zelf meer te archiveren.
U kan de documentatie digitaal terugvinden via "online diensten" en deze downloaden.
-
Guy Poppe
Advocaat gespecialiseerd in Fiscaal recht. Hij is auteur van de uitgaven “Vademecum voor de vzw” en Praktijkboek vzw’s en directe belastingen” uitgegeven door Intersentia en veelgevraagd docent.
Permanente vorming
Aantal uren permanente vorming: 2u
Datum | Startuur | Einduur | Stad | Locatie | Prijs | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
02/06/2025 | 14:00 | 16:00 | Online | Online | € 195.00 | Inschrijven |