De professionele vennootschap
De professionele vennootschap
Steeds meer vrije beroepen (artsen, advocaten, notarissen, apothekers, …) en ondernemers kiezen ervoor om hun beroep uit te oefenen in het kader van een vennootschap. Veelal uit fiscale overwegingen.
Maar wat zijn echter de mogelijkheden en beperkingen?
Dit seminarie geeft een globaal en praktisch beeld van de voor- en nadelen van het werken met een vennootschap. De nieuwe maatregelen worden hierbij vanzelfsprekend ook belicht.
Inhoud
Onder meer de volgende items komen aan bod :
- De belangrijkste voordelen van het werken met een vennootschap: het nieuwe KMO-tarief.
- Hoe gaan we te werk bij de omzetting van ‘éénmanszaak’ naar een vennootschap? Hoe verloopt de overstap fiscaal? En waarmee moeten we opletten?
- Welke instrumenten zijn in uw situatie bruikbaar om uw fiscale situatie te optimaliseren? Hoe moet u hieruit selecteren?
- Hoe onttrekken we gelden aan de vennootschap: huurinkomen, intrest (rekening courant), dividend, … ? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen hiervan?
- Nadenken over uw woning: binnen of buiten de vennootschap?
- Is een goodwillconstructie (nog) ideaal? Zo ja, hoe moet deze gefinancierd worden?
- Fiscale optimalisatietechnieken: de mix tussen de personenbelasting en de vennootschapsbelasting
- De fiscaal vriendelijke pensioenopbouw (groepsverzekering, individuele pensioentoezegging)
- De rekening courant met de bijhorende problematiek en de nakende wijzigingen.
- De roerende voorheffing van 15% (VVPRbis) en liquidatiereserve (VVPRter)
U merkt het, een totaal beeld van de fiscale impact van de vennootschap komt ter sprake. Ook staan we even stil bij een eenvoudige toepassing waarbij de theorie aan de praktijk wordt getoetst.
Na het volgen van dit seminarie zou u dan ook geen verrassingen meer moeten vrezen.
Attesten
ITAA: 3 uur
Prijs
De intekenprijs voor dit webinar bedraagt €195 (excl. BTW).
Extra deelnemers van een zelfde kantoor betalen €140
Onze seminaries zijn betaalbaar via de KMO portefeuille waardoor u een subsidie van 30% kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief btw. Meer informatie hieromtrent vindt u op de website van KMO-portefeuille: www.kmoportefeuille.be
Registratienummer: KMO DV.O215820. Domein: "Financiële geletterdheid".
![]()
Facturatie moet steeds gebeuren op naam van de vennootschap waaruit de inschrijving uitgevoerd is. Wijziging van de factuur achteraf naar een andere vennootschap is niet mogelijk.
Wanneer u dit wenst, dient u een nieuwe inschrijving uit te voeren vanuit de gewenste vennootschap.
Annulering van een inschrijving voor een semminarie is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot max 4 werkdagen voor het begin van het seminarie.
Online webinar
Dit seminarie is een live webinar. Het seminarie gaat enkel live online door op de opgegeven datum en uur.
Alle deelnemers ontvangen daags vooraf via mail een Zoom link. Hiermee kan u op de vastgelegde datum en tijd (= startuur) inloggen en het seminarie live volgen.
Kan u de mail met de link niet meer terugvinden, stuur ons dan een mail ten laatste 1 uur vooraf aan het seminarie. In reply bezorgen wij u nogmaals de link.
Annulering van een inschrijving voor een semminarie is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot max 4 werkdagen voor het begin van het seminarie.
Uw voordelen:
- geen verplaatsing
- er is een live interactie met de docent: u kan onmiddellijk vragen stellen via een chat-scherm of mondeling
- de syllabus kan u vooraf reeds downloaden van op onze website
- de attesten kan u achteraf downloaden van op onze website
Achteraf wordt er door het programma een aanwezigheidslijst opgemaakt a.h.v. de loging-gegevens (tijd van inloggen, einde van inloggen) van de deelnemers. Tijdens het seminarie is er een aanwezigheidscontrole. Dit is voor de erkenning van uw attest.
De documentatie van elk seminarie is achteraf ook online beschikbaar. Zo kunt u steeds de documentatie van een seminarie of opleiding waarvoor u ingeschreven bent op uw pc raadplegen en hoeft u die documentatie niet zelf meer te archiveren.
U kan de documentatie digitaal terugvinden via "online diensten" en deze downloaden.
-

Marc Gielis
extern gecertificeerd belastingadviseur bij Baker Tilly. Tevens is hij redactielid van Vastgoed Kluwer, auteur van een aantal fiscale boeken, gastdocent aan de Brugge Business School (Vives) en Odisee (Brussel)
Permanente vorming
| Datum | Duur | Stad | Locatie | Prijs | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
Notice: Undefined variable: duur in /data/sites/web/bestseminarsbe/www/echo_templates/coursedetail.php on line 203 |
Online | Online | € 195.00 |
Notice: Undefined offset: 0 in /data/sites/web/bestseminarsbe/www/echo_templates/coursedetail.php on line 221 Notice: Trying to get property of non-object in /data/sites/web/bestseminarsbe/www/echo_templates/coursedetail.php on line 221 |