Beleggen binnen of buiten de vennootschap - de spaarpotvennootschap

Banner for session

Beleggen binnen of buiten de vennootschap - de spaarpotvennootschap

Menig zelfstandige ondernemer bezit vandaag al dan niet reeds jaren een vennootschap.  Deze vennootschap zet jaarlijks een mooi resultaat neer.  Dit resulteert in een hogere belastingdruk. 

Maar wat doen we verder met het vermogen van deze vennootschap? 
Onttrekken we dit vermogen of net niet, zo ja hoe en waarmee houden we rekening?
Gaan we de vennootschap bewust aanwenden als spaarpot? 
Waarin gaan we zoal beleggen: roerende goederen of onroerende goederen?  

Dit seminarie tracht een antwoord te formuleren op demoeilijke vraag ‘beleggen we beter binnen of buiten de vennootschap ‘? We vergelijken hierbij de situatie privé met de vennootschap.

Inhoud

Onder meer de volgende items komen aan bod :

  • Hoe zit de vennootschapsbelasting in mekaar op roerende en onroerende beleggingen?
  • Beleggen we de gelden binnen of buiten de vennootschap?
  • Wat zijn hiervan de voordelen of de nadelen?
  • Wat is de fiscale impact van de gemaakte keuze?
  • Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen om gelden aan de vennootschap te onttrekken? Hierbij denken we aan de goodwill, overdracht van de praktijk, de groepsverzekering (IPT), het VAPZ, de dividenduitkering, …
  • De rekening courant als oplossing voor het mager rendement op de huidige spaarrekening? 
  • Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van vastgoed in de vennootschap?
  • Kan de vennootschap later ook een voordeel opleveren in het kader van de successieplanning door vastgoed onder te brengen in de vennootschap?  Kan deze spaarpotvennootschap m.a.w. later als instrument tot fiscale planning aangewend worden?
  • Nadenken over uw woning: binnen of buiten de vennootschap?
  • Wat zijn de aandachtspunten in deze bij een latere verkoop van de vennootschap?
  • Is een huwelijk hierbij een factor die van belang is?
  • Zijn de begrotingsmaatregelen hier van belang?

 

Attesten

ITAA: 3 uur

Prijs

De intekenprijs voor dit webinar bedraagt €195 (excl. BTW).
Extra deelnemers van een zelfde kantoor betalen €140

Onze seminaries zijn betaalbaar via de KMO portefeuille waardoor u een subsidie van 30% kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief btw. Meer informatie hieromtrent vindt u op de website van KMO-portefeuille: www.kmoportefeuille.be
Registratienummer:  KMO DV.O215820. Domein: "Financiële geletterdheid".

Afbeeldingen-en-fotos-KMO-Portefeuille_0.jpg

Facturatie moet steeds gebeuren op naam van de vennootschap waaruit de inschrijving uitgevoerd is. Wijziging van de factuur achteraf naar een andere vennootschap is niet mogelijk
Wanneer u dit wenst, dient u een nieuwe inschrijving uit te voeren vanuit de gewenste vennootschap.

Annulering van een inschrijving voor een semminarie is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot max 4 werkdagen voor het begin van het seminarie.

 

Online webinar

Dit seminarie is een live webinar. Het seminarie gaat enkel live online door op de opgegeven datum en uur.

Alle deelnemers ontvangen daags vooraf via mail een Zoom link. Hiermee kan u op de vastgelegde datum en tijd (= startuur) inloggen en het seminarie live volgen.
Kan u de mail met de link niet meer terugvinden, stuur ons dan een mail ten laatste 1 uur vooraf aan het seminarie. In reply bezorgen wij u nogmaals de link.

Annulering van een inschrijving voor een semminarie is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot max 4 werkdagen voor het begin van het seminarie.

Uw voordelen:

  • geen verplaatsing
  • er is een live interactie met de docent: u kan onmiddellijk vragen stellen via een chat-scherm of mondeling
  • de syllabus kan u vooraf reeds downloaden van op onze website
  • de attesten kan u achteraf downloaden van op onze website


Achteraf wordt er door het programma een aanwezigheidslijst opgemaakt a.h.v. de loging-gegevens (tijd van inloggen, einde van inloggen) van de deelnemers. Tijdens het seminarie is er een aanwezigheidscontrole. Dit is voor de erkenning van uw attest.

De documentatie van elk seminarie is achteraf ook online beschikbaar. Zo kunt u steeds de documentatie van een seminarie of opleiding waarvoor u ingeschreven bent op uw pc raadplegen en hoeft u die documentatie niet zelf meer te archiveren.
U kan de documentatie digitaal terugvinden via "online diensten" en deze downloaden.

  • foto van de spreker Marc Gielis

    Marc Gielis

    extern gecertificeerd belastingadviseur bij Baker Tilly. Tevens is hij redactielid van Vastgoed Kluwer, auteur van een aantal fiscale boeken, gastdocent aan de Brugge Business School (Vives) en Odisee (Brussel)

Permanente vorming

Aantal uren permanente vorming: 3u

  Datum Startuur Einduur Stad Locatie Prijs  
25/11/2025 14:00 17:00 Online Online € 195.00 Inschrijven
Inschrijven