De holding onder vuur bij de fiscus? Wat zijn de gevaren?
De holding onder vuur bij de fiscus? Wat zijn de gevaren?
De holding is de laatste decennia een interessant vehikel geworden zowel inzake successieplanning maar ook als overnamevehikel, en last but not least om meerwaarden op te zetten in liquiditeiten (“interne holding”). Dit laatste werd door de wetgever in 2018 aan banden gelegd. De afgelopen twee jaar hebben de hoven van beroep van Antwerpen en Luik holdingstructuren op basis van de antimisbruikbepaling (artikel 344, § 1 WIB 92) onderuit gehaald wegens het ontduiken van de regels van de roerende voorheffing.
Betekent dit het definitieve einde van de “interne holding”? De rechtspraak wordt kritisch, nadat eerder ook de rulingcommissie zijn beperkende regels oplegde.
Ook de nieuwe meerwaardebelasting zou voor tal van KMO’s wel eens impact kunnen hebben op het al dan niet creëren van een holding. Waar zitten de problemen/risico’s? Wij analyseren voor u de situatie.
En ook wat betreft de schenking van familiale vennootschappen kan de holding een struikelblok vormen.
Inhoud
Volgende vragen/items komen (onder meer) aan bod:
- Is een overname van een vennootschap via een holding nog mogelijk?
- Een verkoop of inbreng van de aandelen?
- Kan een holding nog dienstig zijn om meerwaarden om te zetten in liquiditeiten (interne holdings)? Wat zijn de aandachtspunten?
- Waar moet u op letten bij het opzetten van een interne holding?
- Wat kunnen we leren uit deze recente rechtspraak?
- Wat zijn de voorwaarden die de rulingcommissie oplegt bij de verkoop van aandelen aan een “eigen” holding?
- Wat zijn de criteria die de rulingcommissie momenteel hanteert inzake interne holdings?
- Is de holding nog zinvol na de nieuwe meerwaardebelasting op aandelen? En hoe hierop inspelen?
- Hoe ziet Vlabel de holding bij de vererving van de familiale vennootschap?
- Is er nu een duidelijk onderscheid te maken tussen een “actieve” en een “passieve” holding, en hoe wordt dit onderscheid in concreto gemaakt ?
- Wat zijn de alternatieven ?
Dit alles wordt opgenomen in een uitgebreide, praktijkgerichte ppt en documentatiebundel.
Attesten
ITAA: 3 uur
Automatische upload ITAA attesten
Het opladen van de attesten naar het ITAA platform zal automatisch gebeuren aan de hand van het ITAA-lidnummer.
Voor ITAA-leden zal het attest daags na het seminarie automatisch naar het ITAA opgeladen worden op voorwaarde dat het ITAA-lidnummer bij registratie is opgegeven.
ITAA-leden kunnen ook na registratie hun lidnummer ingeven door in te loggen, kies voor "profiel wijzigen" en vervolgens geeft u uw lidnummer (zonder puntjes) in.
Prijs
De intekenprijs voor dit webinar bedraagt €195 en €180 voor leden van de Praktijkclub Fiscaliteit en/of de Prakijkclub BTW (excl. BTW).
Extra deelnemers van een zelfde kantoor betalen €140
Onze seminaries zijn betaalbaar via de KMO portefeuille waardoor u een subsidie van 30% kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief btw. Meer informatie hieromtrent vindt u op de website van KMO-portefeuille: www.kmoportefeuille.be
Registratienummer: KMO DV.O215820. Domein: "Financiële geletterdheid".
![]()
Facturatie moet steeds gebeuren op naam van de vennootschap waaruit de inschrijving uitgevoerd is. Wijziging van de factuur achteraf naar een andere vennootschap is niet mogelijk.
Wanneer u dit wenst, dient u een nieuwe inschrijving uit te voeren vanuit de gewenste vennootschap.
Annulering van een inschrijving voor een semminarie is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot max 4 werkdagen voor het begin van het seminarie.
Online live webinar
Dit seminarie is een live webinar. Het seminarie gaat enkel live online door op de opgegeven datum en uur.
Alle deelnemers ontvangen daags vooraf via mail een Zoom link. Hiermee kan u op de vastgelegde datum en tijd (= startuur) inloggen en het seminarie live volgen.
Kan u de mail met de link niet meer terugvinden, stuur ons dan een mail ten laatste 1 uur vooraf aan het seminarie. In reply bezorgen wij u nogmaals de link.
Uw voordelen:
- geen verplaatsing
- er is een live interactie met de docent: u kan onmiddellijk vragen stellen via een chat-scherm of mondeling
- de syllabus kan u vooraf reeds downloaden van op onze website
- de attesten kan u achteraf downloaden van op onze website
Achteraf wordt er door het programma een aanwezigheidslijst opgemaakt a.h.v. de loging-gegevens (tijd van inloggen, einde van inloggen) van de deelnemers. Dit is voor de erkenning van uw attest.
De documentatie van elk seminarie is achteraf ook online beschikbaar. Zo kunt u steeds de documentatie van een seminarie of opleiding waarvoor u ingeschreven bent op uw pc raadplegen en hoeft u die documentatie niet zelf meer te archiveren.
U kan de documentatie digitaal terugvinden via "online diensten" en deze downloaden.
-

Guy Poppe
Advocaat gespecialiseerd in Fiscaal recht. Hij is auteur van de uitgaven “Vademecum voor de vzw” en Praktijkboek vzw’s en directe belastingen” uitgegeven door Intersentia en veelgevraagd docent.
Permanente vorming
Aantal uren permanente vorming: 3u
| Datum | Startuur | Einduur | Stad | Locatie | Prijs | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 08/12/2025 | 14:00 | 17:00 | Online | Online | € 195.00 | Inschrijven |