OSS/IOSS: waar loopt het fout?

OSS/IOSS: waar loopt het fout?

ONLINE live webinar

Sinds 1 juli 2021 zijn de nieuwe regels van toepassing voor onder meer de e-commerce en de B2C-diensten die plaatsvinden in een lidstaat waar de dienstverrichter niet is gevestigd. Die nieuwe regels werden zowel door de Europese als de Belgische wetgever aangekondigd als een welkome vereenvoudiging.

Maar ondertussen zullen de meesten al ondervonden hebben dat er in heel wat gevallen van een vereenvoudiging niet echt sprake is.
Bovendien werkt de Europese wetgever al aan een eerste bijsturing van deze regels.
En eind oktober 2021 was bovendien de deadline voor de indiening van de eerste OSS-aangifte.


Inhoud

Tijdens dit seminarie worden die regels nog eens opgefrist en wordt er aandacht besteed aan de zaken die onder die nieuwe regeling vaak verkeerd worden toegepast.

Zo komen onder meer aan bod:

  • de verkopen vanuit een voorraad die in een andere lidstaat ligt
  • welke verkopen moeten in mijn dagontvangstenboek ingeschreven worden?
  • welke gegevens heb ik allemaal nodig van de exploitant van het magazijn waar mijn goederen opgeslagen liggen en die zorgt voor de verwerking van de bestelling en het vervoer naar de klanten?
  • Welke registers moet ik hebben en wat moet daar allemaal instaan als ik de OSS-regeling toepas?
  • ik kom in aanmerking voor de micro-ondernemingsregeling maar heb me toch veiligheidshalve voor de OSS-regeling geregistreerd
  • Wanneer kan ik nu de IOSS-regeling toepassen en welke zijn de douaneformaliteiten?
  • mijn OSS-registratie zal laattijdig gebeuren: wat zijn de gevolgen hiervan?
  • gelden de verkopen van 2020 ook voor de € 10.000-drempel?
  • ik verkoop accijnsgoederen aan particulieren in andere lidstaten: welke regels moeten hier toegepast worden?
  • ...
     

Online live webinar

Dit seminarie is een live webinar.
Alle deelnemers ontvangen vooraf een link. Hiermee kan u op de vastgelegde datum en tijd (= startuur) inloggen en het seminarie live volgen.

Uw voordelen:
  • geen verplaatsing
  • er is een live interactie met de docent: u kan onmiddellijk vragen stellen via een chat-scherm of mondeling
  • de syllabus kan u vooraf reeds downloaden van op onze website
  • de attesten kan u achteraf downloaden van op onze website

Achteraf wordt er door het programma een aanwezigheidslijst opgemaakt a.h.v. de loging-gegevens (tijd van inloggen, einde van inloggen) van de deelnemers. Dit is voor de erkenning van uw attest.

De documentatie van elk seminarie is achteraf ook online beschikbaar. Zo kunt u steeds de documentatie van een seminarie of opleiding waarvoor u ingeschreven bent op uw pc raadplegen en hoeft u die documentatie niet zelf meer te archiveren.
U kan de documentatie digitaal terugvinden via "online diensten" en deze downloaden.

  • foto van de spreker Jurgen Opreel

    Jurgen Opreel

    Managing Partner De btw-lijn. Prof. btw aan de Fiscale Hogeschool Brussel, auteur Basiscursus btw, spreker op tal van btw-seminaries en interne bedrijfsopleidingen en auteur van publicaties inzake btw.

    Kwaliteitsgarantie

    Btw-adviseur sinds 1996 en heeft een jarenlange ervaring in de btw-materie opgebouwd. Jurgen is spreker op tal van btw-seminaries en interne bedrijfsopleidingen. Hij geeft les aan de Fiscale Hogeschool en de KHLeuven. Hij is auteur van vele publicaties inzake btw, waaronder het jaarlijks btw-jaaroverzicht en regelmatige bijdragen in Fiscale Actualiteit. Daarnaast is Jurgen ook actief als spreker inzake btw op internationale conferenties. Hij volgt dan ook dagdagelijks de evoluties in de btw-materie, zowel nationaal als internationaal.

Permanente vorming

Voor dit seminarie wordt een attest IAB/BIBF/IBR van 3 uren uitgereikt

  Datum Startuur Einduur Stad Locatie  
  15/12/2021 14:00:00 17:00:00 Online Online seminarie Inschrijven

deelname

De intekenprijs voor dit webinar bedraagt €175 en €150 voor leden van de Praktijkclub Fiscaliteit en/of de Prakijkclub BTW (excl. BTW).
Extra deelnemers van een zelfde kantoor betalen €115

Onze seminaries zijn betaalbaar via de KMO portefeuille waardoor u een subsidie van 30% kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief btw. Meer informatie hieromtrent vindt u op de website van KMO-portefeuille: www.kmoportefeuille.be
Erkenningsnummer:  KMO DV.O215820 (Camepro bvba)


Al onze seminaries komen in aanmerking voor subsidie via Liberform. Meer info hierover en hoe deze aan te vragen, kan u terugvinden op www.liberform.be



Bij inschrijving ontvangt u steeds een bevestiging. De factuur ontvangt u nadien via mail.

Inschrijven voor dit seminarie