NIEUW - Vrijstellingsregeling kleine ondernemingen - ON DEMAND

NIEUW - Vrijstellingsregeling kleine ondernemingen - ON DEMAND
Sinds 1 januari 2025 werd de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen ingrijpend gewijzigd. Vanaf dit jaar kunnen btw-plichtigen die in de EU gevestigd zijn deze vrijstelling ook toepassen in andere lidstaten waar ze niet gevestigd zijn, voor zover uiteraard de nodige voorwaarden vervuld zijn. Deze btw-plichtigen zullen wel geconfronteerd worden met nieuwe elektronische rapporteringsverplichtingen en andere formaliteiten.
Maar de wijzigingen gaan verder dan enkel de invoering van deze zogenaamde ‘cross border’-regeling. Ook aan de Belgische ‘binnenlandse’ regeling werden wijzigingen doorgevoerd. En de verplichte jaarlijkse rapportering van de omzet is terug van weggeweest.
‘Onbekend is onbemind’ is een zeer gekend gezegde. Maar vermijd een te snel oordeel dat deze regeling beter niet wordt toegepast. Schrijf dus in voor een opleiding waar deze nieuwe regeling en de wijzigingen aan de Belgische ‘binnenlandse’ regeling grondig worden toegelicht. Je krijgt niet alleen een inzicht in de wetgeving zelf, de regeling wordt ook toegelicht met heel wat praktijkvoorbeelden. Ook de toelichting van de Commissie bij deze nieuwe regeling (141 pagina’s) is in het seminarie verwerkt. En voor de Belgische regeling worden ook nog eens alle formaliteiten overlopen die in de praktijk, ook onder de oude regeling, al eens vergeten werden, wat niet alleen kan leiden tot boeten en interesten in het voordeel van de fiscus, maar ook tot onterechte betaling van buitenlandse btw die uiteindelijk een kost wordt terwijl er ook nog eens Belgische btw verschuldigd wordt.
Inhoud
Volgende topics komen onder meer aan bod:
- Wat houdt de ‘cross border’-regeling juist in?
- Hoe moeten de omzetdrempels berekend worden?
- Blijft de 10%-tolerantie behouden?
- Zijn er handelingen uitgesloten van de vrijstellingsregeling?
- Wat zijn de gevolgen als ik als vrijgestelde kleine onderneming op mijn Belgisch btw-nummer toch een factuur zonder btw krijg van een buitenlandse leverancier?
- Welke rapporteringsverplichtingen moeten nageleefd worden?
- Wanneer kan ik als gewone btw-plichtige overstappen naar de vrijstellingsregeling?
- Hoe pas ik de vrijstellingsregeling in een andere lidstaat toe?
- Wanneer moet ik een bijzondere btw-aangifte indienen?
- Is de vrijstellingsregeling verplicht of niet?
- Moet ik facturen uitreiken als ik de vrijstellingsregeling toepas?
- Kan ik in een lidstaat de vrijstellingsregeling toepassen en voor een andere lidstaat btw rapporten via de OSS-aangifte?
- Hoe zit het met mijn recht op btw-aftrek als ik niet in België maar wel in een andere lidstaat de vrijstellingsregeling toepas?
- In welke lidstaat ben ik gevestigd voor de toepassing van de ‘cross border’-regeling?
- En nog veel meer…
Duurtijd
1,5 uur
Opname: maart 2025
Attesten
Het aantal uur voor dit seminarie is:
- FSMA: 1,5 uur verzekeringen sectorspecifiek
Prijs
De intekenprijs voor dit on demand seminarie bedraagt €165 (excl. BTW)
Onze seminaries zijn betaalbaar via de KMO portefeuille waardoor u een subsidie van 30% kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief btw. Meer informatie hieromtrent vindt u op de website van KMO-portefeuille: www.kmoportefeuille.be
Registratienummer: KMO DV.O215820. Erkenning domein: "Financiële geletterdheid".
Facturatie moet steeds gebeuren op naam van de vennootschap waaruit de inschrijving uitgevoerd is. Wijziging van de factuur achteraf naar een andere vennootschap is niet mogelijk.
Wanneer u dit wenst, dient u een nieuwe inschrijving uit te voeren vanuit de gewenste vennootschap.
On demand webinar
Dit seminarie is een on demand webinar.
Alle deelnemers ontvangen, na inschrijving, binnen de 24u via mail een link. Hiermee kan u inloggen wanneer het u past en het seminarie volgen.
Voor aanvang van het on demand seminarie wordt in een intro-video de werking volledig uitgelegd.
Uw voordelen:
- Geen verplaatsing
- Geen vastgelegde datum en tijd (= startuur)
- Interactie met de docent: u kan vragen doorgeven via mail rechtstreeks vanuit het on demand webinar
- U heeft 150% kijktijd: u kan bepaalde onderdelen van het seminarie opnieuw beluisteren
- De syllabus kan u vooraf downloaden van op onze website
- De attesten kan u achteraf downloaden van op onze website
Achteraf wordt er door het programma een aanwezigheidslijst opgemaakt a.h.v. de loging-gegevens (tijd van start kijken, tijd van einde kijken en totale kijktijd) van de deelnemers. Tijdens het on demand seminarie zijn er verschillende aanwezigheidscontroles. U kan enkel een geldig attest verkrijgen wanneer op alle aanwezigheidscontroles en afsluitende toets geantwoord is.
De documentatie van elk seminarie is online beschikbaar. Zo kunt u steeds de documentatie van een seminarie of opleiding waarvoor u ingeschreven bent op uw pc raadplegen en hoeft u deze documentatie niet meer zelf te archiveren.
U kan de documentatie digitaal terugvinden door in te loggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens klikt u op de tab "Bestanden & attesten". Op dezelfde plaats kan u na het seminarie uw attest downloaden.
Vragen bij de inhoud van het seminarie, kan u tijdens het seminarie stellen in de daarvoor voorziene ruimte of achteraf via mail. Deze worden vervolgens aan de docent doorgegeven.
-
Jurgen Opreel
Btw-adviseur sinds 1996 en heeft een jarenlange ervaring in de btw-materie opgebouwd. Jurgen is spreker op tal van btw-seminaries en interne bedrijfsopleidingen. Hij geeft les aan de Fiscale Hogeschool en de KHLeuven. Hij is auteur van vele publicaties inzake btw, waaronder het jaarlijks btw-jaaroverzicht en regelmatige bijdragen in Fiscale Actualiteit. Daarnaast is Jurgen ook actief als spreker inzake btw op internationale conferenties. Hij volgt dan ook dagdagelijks de evoluties in de btw-materie, zowel nationaal als internationaal.
Permanente vorming
Aantal uren permanente vorming: 1,5u
Datum | Duur | Stad | Locatie | Prijs | ||
---|---|---|---|---|---|---|
On demand | 1,5 uur | Online | Online | € 165.00 | Inschrijven |